Deze pagina geeft bijzonderheden over deze werf. Als u de pagina gelezen hebt kunt u hem sluiten. U komt dan terug op de detailpagina over het schip.
Er ging in de metingen nog
al eens iets fout bij het overnemen van de werfnaam: vaak kregen de scheepsmeters de naam van de werf niet te zien
maar werd die verteld door de schipper of de eigenaar. De meters schreven op wat ze dachten te horen.
Bovendien was het handschrift van de meters niet altijd even duidelijk, dus bij het digitaliseren
van de scheepsgegevens ging ook nog wel eens wat mis. We hebben getracht de naam van de werf
te achterhalen zoals die door de werf zelf het vaakst gebruikt werd. In dit geval dus:
"Hendriks".
De werfcode is: =Hendriks-Amsterdam
Desgewenst kunt u alle metingen van schepen van deze werf inzien, onafhankelijk van de spelling die in de metingen voor de werf gebruikt is.
De werf bevond zich in Amsterdam.
Er staan 2 metingen voor deze werf in de database. Daarvan zijn er 2 eerste (of enige) metingen, dus met redelijke zekerheid unieke schepen.
De werf bouwde hoofdzakelijk open vaartuigen (sloepen e.d., geen jachten).
Het eerste bouwjaar (dus niet meetjaar!) dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1901.
Het laatste bouwjaar dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1907.
Slechts twee keer vermeld, twee houten scheepjes van een meter of negen. Eén keer in Amsterdam, één keer in Nieuwer-Amstel (thans Amstelveen). In navolging van de wervenlijst van Binnenvaarttaal veeg ik die twee maar op een hoop, zonder enig geldig argument - afgezien dat het flink toeval zou zijn dat er twee (qua materiaal en maatvoering) op elkaar lijkende scheepjes zouden zijn van twee verschillende bouwers met dezelfde achternaam in dezelfde regio. Maar ik geef mijn mening graag voor een (onderbouwde) betere!



(JS, dec. 2019)
Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom! E-mail ze naar wervenlijst[at]s2ho.nl
Vervang [at] door een apestaartje (@). Zo krijgen wij beduidend minder spam!