Werf: Fred. J. Kemper Jachtwerf

in Schiedam

Deze pagina geeft bijzonderheden over deze werf. Als u de pagina gelezen hebt kunt u hem sluiten. U komt dan terug op de detailpagina over het schip.

Toelichting

Er ging in de metingen nog al eens iets fout bij het overnemen van de werfnaam: vaak kregen de scheepsmeters de naam van de werf niet te zien maar werd die verteld door de schipper of de eigenaar. De meters schreven op wat ze dachten te horen.
Bovendien was het handschrift van de meters niet altijd even duidelijk, dus bij het digitaliseren van de scheepsgegevens ging ook nog wel eens wat mis. We hebben getracht de naam van de werf te achterhalen zoals die door de werf zelf het vaakst gebruikt werd. In dit geval dus: "Fred. J. Kemper Jachtwerf".

Algemeen

De werfcode is: =Kemper-Schiedam
Desgewenst kunt u alle metingen van schepen van deze werf inzien, onafhankelijk van de spelling die in de metingen voor de werf gebruikt is.

Het adres van de werf was Bij de spoorbrug in Schiedam.  
(De positie op het kaartje is bij benadering.)

Er staan 3 metingen voor deze werf in de database. Daarvan zijn er 3 eerste (of enige) metingen, dus met redelijke zekerheid unieke schepen.

De werf bouwde hoofdzakelijk jachten.

Het eerste bouwjaar (dus niet meetjaar!) dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1936.

Het laatste bouwjaar dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1936.

Deze werf is een vervolg op de werf Jachtwerf Kralingen in Rotterdam.

Bijzonderheden

Dit is de Fred. J. Kemper die eerder de jachtwerf Kralingen had aan de Kralingse plas in Rotterdam. Een bericht op de website van de Historische vereniging Schiedam betreft een verwijzing naar het Rotterdams Nieuwsblad/Schiedamse Courant van 25-10-1929 waarin te lezen zou moeten zijn: "De jachtwerf Kralingen van eigenaar de heer Fred J. Kemper, wordt overgeplaatst naar een terrein van 2300 m2, gelegen aan de Schie, vlakbij de brug in de spoorlijn Rotterdam-Amsterdam v.v. en van het station Schiedam." Jammer genoeg werkt de link niet, dus ik kan de bron niet terugvinden.

Volgens de Wervenlijst van de Vereniging De Binnenvaart is dit de voormalige werf van Van Rijn. Tussen 1922 en 1929 heeft misschien de werf De Schie op deze plaats gezeten (Schie-Schiedam)

De beeldbank Schiedam geeft als adres "'s-Gravelandse polder 77". Maar dat adres ligt niet aan water. Ook wordt daar vermeld dat het vlak ten noorden de spoorbrug was, en dat het bedrijf moest wijken voor de nieuwe spoorbrug. Dat zou dus eerder de Delflandseweg zijn, ter hoogte van de huidige Brandersbrug.
De Brandersbrug is uit 1964, dus dat is de uiterste datum dat het bedrijf beëindigd moet zijn. Het samenwerkingsverband Kemper en Van Twist Diesel verhuisde al in 1957, zie hieronder.

Interessant is dat de foto op de beeldbank Schiedam uit de jaren '50 drie panden laat zien: de werf van Kemper op de achtergrond ("Fred. J. Kemper - [onleesbaar] - bootmotoren"), in het midden een naamloze hal met een (in de jaren 50 al ouderwetse) benzinepomp voor de deur en op de voorgrond een moderne hal met het opschrift "[onleesbaar]-an Twist Diesel n.v.". Dit is de oorsprong van het latere bedrijf Kemper en Van Twist Diesel in Dordrecht - thans Koninklijke Van Twist. Kemper en Van Twist zijn in 1948 samengegaan.Uit een reportage in het blad "Vervoer" over blijkt dat dí t bedrijf op 4 maart 1957 is verhuisd naar Dordrecht.

Kemper deed eind jaren dertig de motorinbouw voor andere werven, waaronder Akerboom en Van Lent in De Kaag. Er bestaat een bewaard gebleven verzendadres uit december 1939 van Kemper voor de levering van 5 Ford A bootmotoren aan de jachtwerf "De Vlijt" van de Gebr. De Vries in Aalsmeer. Die motoren waren bedoeld voor 5 pontonniersvaartuigen, die in het geheim gebouwd moesten worden. Overigens is het adres dat Kempers op briefpapier had staan eenvoudig: "Schiedam, bij de spoorbrug".

(JS, mei 2020)

Literatuur en bronnen

Aanvullingen?

Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom! E-mail ze naar wervenlijst[at]s2ho.nl
Vervang [at] door een apestaartje (@). Zo krijgen wij beduidend minder spam!