Werf: Lith en Madern

in Rotterdam

Deze pagina geeft bijzonderheden over deze werf. Als u de pagina gelezen hebt kunt u hem sluiten. U komt dan terug op de detailpagina over het schip.

Toelichting

Er ging in de metingen nog al eens iets fout bij het overnemen van de werfnaam: vaak kregen de scheepsmeters de naam van de werf niet te zien maar werd die verteld door de schipper of de eigenaar. De meters schreven op wat ze dachten te horen.
Bovendien was het handschrift van de meters niet altijd even duidelijk, dus bij het digitaliseren van de scheepsgegevens ging ook nog wel eens wat mis. We hebben getracht de naam van de werf te achterhalen zoals die door de werf zelf het vaakst gebruikt werd. In dit geval dus: "Lith en Madern".

Algemeen

De werfcode is: =LithWaalh-Rotterdam
Desgewenst kunt u alle metingen van schepen van deze werf inzien, onafhankelijk van de spelling die in de metingen voor de werf gebruikt is.

Het adres van de werf was Waalhaven, Pier 4 in Rotterdam (Inclusief Heijplaat en Pernis.).

Er staan 8 metingen voor deze werf in de database. Daarvan zijn er 7 eerste (of enige) metingen, dus met redelijke zekerheid unieke schepen.

De werf was niet gespecialiseerd in één soort vaartuigen.

Het eerste bouwjaar (dus niet meetjaar!) dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1915.

Het laatste bouwjaar dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1950.

Andere namen voor deze werf

Afgezien van overduidelijke schrijffouten en misinterpretaties komen we in de metingen de volgende namen voor de werf tegen:

Bijzonderheden

Eind 1938 heeft P. Smit Jr. een bod uitgebracht op alle aandelen. Of dat gelukt is weet ik niet, de naam is wel gebleven.

Op 15 april 1957 is op de werf de ketel van de rijnsleepboot "Gunnard" ontploft, met drie doden tot gevolg (waaronder een motorrijder op de rijweg).

Op 28 januari 1942 door de Engelsen gebombardeerd. "het gebouw van Stokvis op de Westzeedijk ligt in puin, alsook de werf van Lith en Madern." (Tramconducteur, 36 jaar - Rotterdam)

Volgens de "Oud Rotterdammer" heeft de werf in 1972 nog een nieuwe machinehal laten bouwen. In 1979 verkocht aan de IJssel-Vliet Combinatie, in 1981 failliet.

Literatuur en bronnen

Aanvullingen?

Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom! E-mail ze naar wervenlijst[at]s2ho.nl
Vervang [at] door een apestaartje (@). Zo krijgen wij beduidend minder spam!