Werf: Oranjewerf Scheepsreparatie BV

in Amsterdam

Deze pagina geeft bijzonderheden over deze werf. Als u de pagina gelezen hebt kunt u hem sluiten. U komt dan terug op de detailpagina over het schip.

Toelichting

Er ging in de metingen nog al eens iets fout bij het overnemen van de werfnaam: vaak kregen de scheepsmeters de naam van de werf niet te zien maar werd die verteld door de schipper of de eigenaar. De meters schreven op wat ze dachten te horen.
Bovendien was het handschrift van de meters niet altijd even duidelijk, dus bij het digitaliseren van de scheepsgegevens ging ook nog wel eens wat mis. We hebben getracht de naam van de werf te achterhalen zoals die door de werf zelf het vaakst gebruikt werd. In dit geval dus: "Oranjewerf Scheepsreparatie BV".

Algemeen

De werfcode is: =Oranjewerf-Amsterdam
Desgewenst kunt u alle metingen van schepen van deze werf inzien, onafhankelijk van de spelling die in de metingen voor de werf gebruikt is.

Het adres van de werf was Nieuwendammerdijk 542 in Amsterdam.  

Er staan 4 metingen voor deze werf in de database. Daarvan zijn er 2 eerste (of enige) metingen, dus met redelijke zekerheid unieke schepen.

De werf was niet gespecialiseerd in één soort vaartuigen.

Het eerste bouwjaar (dus niet meetjaar!) dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1969.

Het laatste bouwjaar dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1969.

Bijzonderheden

Dit is nooit een nieuwbouwwerf geweest, maar een reparatiewerf. Vandaar dat er maar vier metingen te vinden zijn voor deze werf, van twee verschillende pontons uit 1969.

Opgericht in 1949 als reparatiewerf door en voor verschillende Amsterdamse rederijen: de KSNM, KNSM-dochter Nieuwe Rijnvaartmaatschappij, en de Hollandse Stoomboot Maatschappij (HSM). Verder waren verscheidene financiers betrokken zoals de Hollandse Bank Unie en Blom en Van der Aa. Expertise werd ingebracht door Verschure en Co's Scheepswerf en Machinefabriek (zie =Verschure-Amsterdam). De wervenlijst van Binnenvaarttaal identificeert de betrokken personen.

De bedrijfsvoering ging moeizaam, en Verschure had juist reparatiecapaciteit nodig, dus in 1952 nam Verschure een financieel belang in de werf en in 1959 nam Verschure de werf in zijn geheel over. Maar vanaf eind jaren zestig ging het slecht in de scheepsnieuwbouw in Nederland en uiteindelijk moest Verschure in liquideren. De Oranjewerf nam in 1983 een groot deel van de inventaris en een droogdok van Verschure over, alsmede alle personeelsleden. Zoals een latere directeur het verwoordde: "Het aantal werknemers sprong van 80 naar 300 man. ‘De boekhouder kreeg er ineens tien collega’s bij." Dus ging de Oranjewerf failliet. Hij werd in eerste instantie gered door een nabijgelegen installatiebedrijf (Okay Giesselbach) maar dat vertilde zich eraan en ging zelf failliet. Uiteindelijk werd de boedel in 1989 gekocht door Damen en werd een doorstart gemaakt met 25 man. In 2015 werd de naam omgezet naar Damen Shiprepair Oranjewerf.

De werf bestaat in 2022 nog steeds en doet het volgens eigen zeggen goed.

(JS, april 2022)

Literatuur en bronnen

Aanvullingen?

Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom! E-mail ze naar wervenlijst[at]s2ho.nl
Vervang [at] door een apestaartje (@). Zo krijgen wij beduidend minder spam!