Werf: Scheepswerf en Machinefabriek De Schroef

in Sluiskil

Deze pagina geeft bijzonderheden over deze werf. Als u de pagina gelezen hebt kunt u hem sluiten. U komt dan terug op de detailpagina over het schip.

Toelichting

Er ging in de metingen nog al eens iets fout bij het overnemen van de werfnaam: vaak kregen de scheepsmeters de naam van de werf niet te zien maar werd die verteld door de schipper of de eigenaar. De meters schreven op wat ze dachten te horen.
Bovendien was het handschrift van de meters niet altijd even duidelijk, dus bij het digitaliseren van de scheepsgegevens ging ook nog wel eens wat mis. We hebben getracht de naam van de werf te achterhalen zoals die door de werf zelf het vaakst gebruikt werd. In dit geval dus: "Scheepswerf en Machinefabriek De Schroef".

Algemeen

De werfcode is: =Schroef-Sluiskil
Desgewenst kunt u alle metingen van schepen van deze werf inzien, onafhankelijk van de spelling die in de metingen voor de werf gebruikt is.

Het adres van de werf was Wervenweg 1 (valt thans onder Sas van Gent) in Sluiskil.  

Er staan 4 metingen voor deze werf in de database. Daarvan zijn er 3 eerste (of enige) metingen, dus met redelijke zekerheid unieke schepen.

De werf bouwde hoofdzakelijk binnenschepen.

Het eerste bouwjaar (dus niet meetjaar!) dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1968.

Het laatste bouwjaar dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1981.

Andere namen voor deze werf

Afgezien van overduidelijke schrijffouten en misinterpretaties komen we in de metingen de volgende namen voor de werf tegen:

Bijzonderheden

Deze werf bestaat nog steeds (2021). De werf is opgericht als machinefabriek in Teneuzen door Alf. Hoornaert. Thans is de werf eigendom van de "Hoornaert Group". Een familiebedrijf, mag je aannemen.

Uit de website van de huidige werf: "Scheepswerf De Schroef is opgericht in 1918 als "Machinefabriek De Schroef" in Terneuzen. In 1964 is de werf verhuisd naar de huidige locatie op het Kanaaleiland in Sas van Gent. [...] De werf bestond in 1964 uit een kade, een dwarshelling van 7 banen en een langshelling. In 1973 werd de langshelling nog uitgebreid met een achtste baan, maar de langshelling moest in 1980 worden gesloopt vanwege een forse uitbreiding van de dwarshelling. [...] In 1985 werd het eerste drijvende droogdok van Scheepswerf De Schroef in gebruik genomen. De werf is blijven groeien en nam in 2001 twee droogdokken tegelijk in gebruik."

(JS, oktober 2021)

Literatuur en bronnen

Aanvullingen?

Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom! E-mail ze naar wervenlijst[at]s2ho.nl
Vervang [at] door een apestaartje (@). Zo krijgen wij beduidend minder spam!