Werf: Gebr. Van Ulden, Scheepswerf De Rijnstroom

in Leiden

Deze pagina geeft bijzonderheden over deze werf. Als u de pagina gelezen hebt kunt u hem sluiten. U komt dan terug op de detailpagina over het schip.

Toelichting

Er ging in de metingen nog al eens iets fout bij het overnemen van de werfnaam: vaak kregen de scheepsmeters de naam van de werf niet te zien maar werd die verteld door de schipper of de eigenaar. De meters schreven op wat ze dachten te horen.
Bovendien was het handschrift van de meters niet altijd even duidelijk, dus bij het digitaliseren van de scheepsgegevens ging ook nog wel eens wat mis. We hebben getracht de naam van de werf te achterhalen zoals die door de werf zelf het vaakst gebruikt werd. In dit geval dus: "Gebr. Van Ulden, Scheepswerf De Rijnstroom".

Algemeen

De werfcode is: =Ulden-Leiden
Desgewenst kunt u alle metingen van schepen van deze werf inzien, onafhankelijk van de spelling die in de metingen voor de werf gebruikt is.

Het adres van de werf was Waardeiland. Tegenwoordig Oxfordlaan 25. Volgens Vons: "Circa 1922 is dit scheepswerf verplaatst naar de Zijl." in Leiden.  

Er staan 38 metingen voor deze werf in de database. Daarvan zijn er 18 eerste (of enige) metingen, dus met redelijke zekerheid unieke schepen.

De werf was niet gespecialiseerd in één soort vaartuigen.

Het eerste bouwjaar (dus niet meetjaar!) dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1905.

Het laatste bouwjaar dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1927.

Andere namen voor deze werf

Afgezien van overduidelijke schrijffouten en misinterpretaties komen we in de metingen de volgende namen voor de werf tegen:

Bijzonderheden

Volgens een buitengewoon warrig verhaal op de genealogie website over Petrus Hubertus van Ulden zou hij in 1921 al weer de werf verlaten hebben. Of is dat een hele andere P. van Ulden?

In de periode 1905 - 1910 werden hier volgens de metingen voornamelijk sleepschepen gebouwd. Dan valt er een gat tussen 1911 en 1920 (inclusief). En dan in de periode 1921 - 1922 plotseling een aantal metingen van (alleen maar) sleepboten, en dan tot 1927 nog een drietal motorschepen.

Literatuur en bronnen

Aanvullingen?

Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom! E-mail ze naar wervenlijst[at]s2ho.nl
Vervang [at] door een apestaartje (@). Zo krijgen wij beduidend minder spam!