Werf: IJssel-Vliet Combinatie (YVC)

in Capelle aan den IJssel

Deze pagina geeft bijzonderheden over deze werf. Als u de pagina gelezen hebt kunt u hem sluiten. U komt dan terug op de detailpagina over het schip.

Toelichting

Er ging in de metingen nog al eens iets fout bij het overnemen van de werfnaam: vaak kregen de scheepsmeters de naam van de werf niet te zien maar werd die verteld door de schipper of de eigenaar. De meters schreven op wat ze dachten te horen.
Bovendien was het handschrift van de meters niet altijd even duidelijk, dus bij het digitaliseren van de scheepsgegevens ging ook nog wel eens wat mis. We hebben getracht de naam van de werf te achterhalen zoals die door de werf zelf het vaakst gebruikt werd. In dit geval dus: "IJssel-Vliet Combinatie (YVC)".

Algemeen

De werfcode is: =YVC-Capelle
Desgewenst kunt u alle metingen van schepen van deze werf inzien, onafhankelijk van de spelling die in de metingen voor de werf gebruikt is.

De werf bevond zich in Capelle aan den IJssel.

Er staan 1 metingen voor deze werf in de database. Daarvan zijn er 1 eerste (of enige) metingen, dus met redelijke zekerheid unieke schepen.

De werf bouwde hoofdzakelijk baggermaterieel, pontons en/of werkvaartuigen.

Het eerste bouwjaar (dus niet meetjaar!) dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1987.

Het laatste bouwjaar dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1987.

Bijzonderheden

Slechts één meting: HN10317 van "Coastal Enterprise", volgens de meting een "Ander Binnenschip", in 1987 gebouwd bij YVC in Schiedam.

Dit is opvallend: volgens alle bronnen nam YVC de werf van Wilton-Fijenoord in Schiedam pas in 1998 over. Dit schip, gemeten in 2004 met als bouwjaar 1987 wordt echter al aan die werf toegeschreven.

Dus even verder gezocht. Baltic Shipping: "COASTAL ENTERPRISE is a Other built in 1987 by YVC YSSELWERF - CAPELLE AAN DEN IJSSEL, NETHERLANDS. Currently sailing under the flag of Netherlands. Formerly also known as SARA MAATJE 14, SARA MAATJE XIV, STEMAT 72. It's gross tonnage is 356 tons."

En het is ook geen binnenvaartschip maar, in de woorden van de huidige eigenaar: " a DP Ultra Shallow Draft Support Vessel with a spacious deck area and a minimal draft of 1 meter 23."

(JS, mei 2020)

Literatuur en bronnen

Aanvullingen?

Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom! E-mail ze naar wervenlijst[at]s2ho.nl
Vervang [at] door een apestaartje (@). Zo krijgen wij beduidend minder spam!