Werf: Scheepswerf en Machinefabriek De Vliet, G. den Heeten en Co

in Leidschendam

Deze pagina geeft bijzonderheden over deze werf. Als u de pagina gelezen hebt kunt u hem sluiten. U komt dan terug op de detailpagina over het schip.

Toelichting

Er ging in de metingen nog al eens iets fout bij het overnemen van de werfnaam: vaak kregen de scheepsmeters de naam van de werf niet te zien maar werd die verteld door de schipper of de eigenaar. De meters schreven op wat ze dachten te horen.
Bovendien was het handschrift van de meters niet altijd even duidelijk, dus bij het digitaliseren van de scheepsgegevens ging ook nog wel eens wat mis. We hebben getracht de naam van de werf te achterhalen zoals die door de werf zelf het vaakst gebruikt werd. In dit geval dus: "Scheepswerf en Machinefabriek De Vliet, G. den Heeten en Co".

Algemeen

De werfcode is: =Heeten-Leidschendam
Desgewenst kunt u alle metingen van schepen van deze werf inzien, onafhankelijk van de spelling die in de metingen voor de werf gebruikt is.

Het adres van de werf was Veursche Straatweg 250 (of 352?) in Leidschendam (Samenvoeging in 1938 van Veur en Stompwijk, thans Leidschendam-Voorburg).  
(De positie op het kaartje is bij benadering.)

Er staan 41 metingen voor deze werf in de database. Daarvan zijn er 28 eerste (of enige) metingen, dus met redelijke zekerheid unieke schepen.

De werf bouwde hoofdzakelijk sleep- en duwboten.

Het eerste bouwjaar (dus niet meetjaar!) dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1932.

Het laatste bouwjaar dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1953.

Deze werf is een vervolg op de werf Scheepswerf De Vliet, Gebr. Van Elk in Leidschendam.

Bijzonderheden

Dit is een tweede werf van G. den Heeten. Die had ook een (oudere) werf in Leiden en was later eigenaar van de Scheepswerf Hoogewaard in Rotterdam.

Veur en Stompwijk zijn in 1938 samengevoegd tot Leidschendam. In 2002 is L'dam samengevoegd met Voorschoten tot Leidschendam-Voorschiten.

De vorige eigenaars van de werf De Vliet waren de heren Van Elk en De Jong, later Van Elk en Roosendaal. De metingen van voor 1932 moeten dus waarschijnlijk aan die werf toegekend worden. Ik heb ze hier weggelaten.

De Gids voor Stompwijk en Veur (Leidschendam) uit 1932 noemt als adres Veursche Straatweg 352, de SSRP noemt bij de beschrijving van de grundel Swaentje als adres Veursestraatweg 250.

Uit de stamboom familie Van Heeten: "IX.18 Gijsbert den Heeten, geb. Leiderdorp 08.07.1884, directeur en mede-eigenaar van 3 scheepswerven te Leiden, Leidschendam en Rotterdam (voorheen Scheepstimmerwerf Hoogerwaard), ov. Heemstede 16.01.1963, tr. Amsterdam 24.09.1908 Hendrika Cornelia Wolkers, geb. ald. 26.09.1885, ov. Heemstede 09.01.1972"

De werven in Leiden en Leidschendam werden als één geheel beheerd. In een advertentie in het Leidsch Dagblad uit 1954 zoekt het bedrijf een lasser, een ijzerwerker en "jongens". Aanmelden kan bij één van beide werven:
"Kantoor Utr. Veer 18 of Scheepswerf De Vliet, Leidschendam (tramhalte Schakenbosch)." De tramhalte Schakenbosch lag bij het huidige Rozenrust, dus is het waarschijnlijker dat Veursestraatweg 250 het correcte adres is.

Volgens de wervenlijst van Binnenvaarttaal werd de werf in 1953 gesloopt. Dat strookt dus niet met bovengenoemde advertentie uit 1954.

(JS, okt 2019)

Literatuur en bronnen

Aanvullingen?

Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom! E-mail ze naar wervenlijst[at]s2ho.nl
Vervang [at] door een apestaartje (@). Zo krijgen wij beduidend minder spam!