Werf: Jachtwerf Tengro

in Leidschendam

Deze pagina geeft bijzonderheden over deze werf. Als u de pagina gelezen hebt kunt u hem sluiten. U komt dan terug op de detailpagina over het schip.

Toelichting

Er ging in de metingen nog al eens iets fout bij het overnemen van de werfnaam: vaak kregen de scheepsmeters de naam van de werf niet te zien maar werd die verteld door de schipper of de eigenaar. De meters schreven op wat ze dachten te horen.
Bovendien was het handschrift van de meters niet altijd even duidelijk, dus bij het digitaliseren van de scheepsgegevens ging ook nog wel eens wat mis. We hebben getracht de naam van de werf te achterhalen zoals die door de werf zelf het vaakst gebruikt werd. In dit geval dus: "Jachtwerf Tengro".

Algemeen

De werfcode is: =Tengro-Leidschendam
Desgewenst kunt u alle metingen van schepen van deze werf inzien, onafhankelijk van de spelling die in de metingen voor de werf gebruikt is.

Het adres van de werf was Sluiskant 2 in Leidschendam (Samenvoeging in 1938 van Veur en Stompwijk, thans Leidschendam-Voorburg).  
(De positie op het kaartje is bij benadering.)

Er staan 6 metingen voor deze werf in de database. Daarvan zijn er 6 eerste (of enige) metingen, dus met redelijke zekerheid unieke schepen.

De werf bouwde hoofdzakelijk jachten.

Het eerste bouwjaar (dus niet meetjaar!) dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1972.

Het laatste bouwjaar dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1981.

Deze werf is een vervolg op de werf N.V. Scheepswerf en Machinefabriek Leidschendam in Leidschendam.

Bijzonderheden

Deze werf zat op het terrein van de voormalige Scheepswerf en Machinefabriek "Leidschendam".

Een citaat uit "Watersportforum": "De prijzen lagen dan ook erg laag omdat bijvoorbeeld Tengro uit Leidschendam tot ook in avonduren met allerlei 'lassers' casco's in elkaar zette.
Voor 3500 Gulden had je een 8,5 meter casco met achterkajuit.
Je moest niet te kritisch zijn want er werden door elkaar allerlei kwaliteiten plaatmaterialen gebruikt, soms zo slecht dat een boot zonk omdat de ene plaat de andere opvrat..
Het ene casco had nog meer deuken door het slechte lassen als het andere, maar het kostte ook bijna niks." Dat artikeltje is overigens wel geplaatst door de zoon van een concurrerende scheepsbouwer.

Hoe dan ook, de werf adverteert in De Telegraaf van 27 juni 1979 met twee motorkruisers: een Valk-kruiser van 11.60 x 3.60 voor Fl. 65.000 en een Tengro Marine van 11.20 x 3.60 voor Fl .135.000
In 1981 is de werf kennelijk al verdwenen of nog aan het verdwijnen. Althans, de Watersportvereniging Leidschendam maakt zich dan zorgen over het verlies aan ligplaatsen. In 1983 wordt het haventje zelfs even bezet door leden van de WSV. Maar het is een verloren zaak. Wel moet er grond gesaneerd worden, volgens een artikel in de Leidse Courant van 15 februari 1983.
(JS, okt. 2019)

Literatuur en bronnen

Aanvullingen?

Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom! E-mail ze naar wervenlijst[at]s2ho.nl
Vervang [at] door een apestaartje (@). Zo krijgen wij beduidend minder spam!