Werf: Van der Werf

in Stadskanaal / Onstwedde

Deze pagina geeft bijzonderheden over deze werf. Als u de pagina gelezen hebt kunt u hem sluiten. U komt dan terug op de detailpagina over het schip.

Toelichting

Er ging in de metingen nog al eens iets fout bij het overnemen van de werfnaam: vaak kregen de scheepsmeters de naam van de werf niet te zien maar werd die verteld door de schipper of de eigenaar. De meters schreven op wat ze dachten te horen.
Bovendien was het handschrift van de meters niet altijd even duidelijk, dus bij het digitaliseren van de scheepsgegevens ging ook nog wel eens wat mis. We hebben getracht de naam van de werf te achterhalen zoals die door de werf zelf het vaakst gebruikt werd. In dit geval dus: "Van der Werf".

Algemeen

De werfcode is: =Werf-Stadskanaal
Desgewenst kunt u alle metingen van schepen van deze werf inzien, onafhankelijk van de spelling die in de metingen voor de werf gebruikt is.

Het adres van de werf was Scheepswerfkade 8 in Stadskanaal / Onstwedde.  

Er staan 93 metingen voor deze werf in de database. Daarvan zijn er 31 eerste (of enige) metingen, dus met redelijke zekerheid unieke schepen.

De werf bouwde hoofdzakelijk binnenschepen.

Het eerste bouwjaar (dus niet meetjaar!) dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1889.

Het laatste bouwjaar dat in de metingen voor de werf vermeld wordt is 1931.

Andere namen voor deze werf

Afgezien van overduidelijke schrijffouten en misinterpretaties komen we in de metingen de volgende namen voor de werf tegen:

Later is de werf overgenomen of opgevolgd door de werf Gebr. P. en A. Mulder in Stadskanaal / Onstwedde.

Bijzonderheden

Het is niet helemaal duidelijk wanneer deze werf gesticht is, Snijder spreekt al van het eind van de achttiende eeuw. In ieder geval is duidelijk dat de oudst gemeten schepen gebouwd zijn als de werf in het bezit is van Geert Willem van der Werf (geboren 1854). Zijn zoon Hendrik (geboren 1882) neemt de werf op enig moment van zijn vader over. De metingen suggereren rond 1904 - 1906. Hendrik leidt de werf tot zijn dood door een auto-ongeluk in 1931. De werf wordt dan voor fl 8.500,-- gekocht (en nog eens fl. 1.950,-- voor de roerende goederen) door de gebroeders Mulder (Pieter en Aalie). Zie aldaar.

Zowel Snijder als de wervenlijst van Binnenvaarttaal suggereren dt dit hoofdzakelijk een reparatiewerf was. Ik denk dat dat, met 31 nieuwgebouwde schepen in 42 jaar, iets genuanceerder ligt.

(JS, oktober 2021)

Literatuur en bronnen

Aanvullingen?

Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom! E-mail ze naar wervenlijst[at]s2ho.nl
Vervang [at] door een apestaartje (@). Zo krijgen wij beduidend minder spam!